Forum Forum studentów rolnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego - IV rok Strona Główna Forum studentów rolnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego - IV rok
2010/2011
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

wykłady na egz

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum studentów rolnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego - IV rok Strona Główna -> Archiwum III rok / Handel i Usługi. / Podstawy logistyki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wrobelek
Studenciak



Dołączył: 20 Paź 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7

PostWysłany: Wto 22:59, 25 Maj 2010    Temat postu: wykłady na egz

Wykład 3
Aspekty zarzadzania:
a)koncepcyjno- funkcjonalny jest koncepcja zarza. Przypływe dobr i usług oraz inf wyznaczenie metod, funkcji planowania, sterowania, orgazniz., i kontroli oparty na zintegrowanym i systemowym pojmowaniu tych przypływów. b)przedmiotowo- strukturalny można go traktowac jako zintegrowany proces przypływu towarów indor oraz….. c)efektywnościowy obszar można uznac jako pewna orientacje i determinacje wzrostu efektywności zainteresowaną na oferowanie klientom właściwego serwisu.
Fazy podejścia systemowego w dział logistycznej:
FazaI analiza sytuacji log oraz zadan i determinacji. Polega na ocenie rzeczywistych i potencjalnych osiągnięć, dośw. Lod.- analiza kosztów logi.- weryfikowanie czynników determinujących zakres i efektywnych działań log. fazaII kształtowanie całkowitego systemu logistycznego –kreowanie wyspecjalizowanego systemu i subsystemó1) log w przeds.- skoordynowanie kształtowania struktury systemu logist. Faza IIIpowiazanie systemu i subsystemow logistycznych z innymi sibstytami w przeds. Subsystem- zbiór zjawisk funkcjonujących wew. Podmiotów gosp. Których …...o korzyściach lub stratach tych podmiotów –tworzenie trwałych powiązań instrumentów koordynacyjnych – specyficzne w danej sytuacji działania dostawcze przeds. fazaIV…..-wybór właściwego momentu wdrazania- wybór sposobu i zakresu wdrażania –trwałe wkomponowanie log w strukture organizacyjna przeds.
Modele sieciowe:
- graf obiekt rozważeń, krawędzie grafu obrazuje ralacje miedzy obiektami
-siec
-przypływ
- maksymalny przypływ sieci
-zadania transportu
Nowoczesne założenia log.
-zasada koncesja myślenia i działania
-zintegrowany system i procesy podejmowania decyzji związanych z zarzadzaniem fizycznym obiegiem towarów i informacji
-skoordynowana zintegrowana funkcja przeds.
-koncepcja kreowania i dostarczania nowych wartości i użyteczności rynkowych dla klientów w procesie dostaw towarów
-działalnośc zorientowana na racjonalnym wykorzystaniu i kreowaniu potencjału efektywności i wzrostu konkurencyjności
-koncesja stymulowania realizacji celów przeds(marketingu)
koncesja i funkcja orgazniz. Przeds.
Determinanty rozwoju i wzrost zanczenia log.
Czynniki wywołujących oraz stymulujących wzrost zanczenia Nowicz koncesji lod zaliczamy:
-zmiane rynku z producenta na rynek nabywcy
-wzrost stopnia zróżnicowania rynku
-nasilajacasie konkurencja w zakresie poziomu i jakości usług…….
-wysokie koszty dystrybucji (koszty związane z fizycznym obiegiem towarów)
-skrocenie cyklu zycia produktu
-tendencje do koncentracji w handlu tworzenie i rozwoj nowych kanałow zbytu
-integracja procesów gospo i procesów decyzyjnych
-rozwój terio systemów
integracje informacji, rozwój i rozmieszczenie skali zastosowania nowoczesnych technik ilościowych(komputer)
-wzrost przedsiębiorczości i innowacyjności w działalności gospodarczej
-rozwój i coraz szersze stosowanie rynkowo zorientowanego zarzadzania przeds. Procesami gospodarczymi
-rozwój strategii integracji zorientowanych na wzrost wykorzystania i kreowania potencjału efektó2) i wartości
Płaszczyzny na których rozpatrujemy system log:
-przestrzenne(akceptują się w tym obszarze połączenia elementów systemu i przepływu strumieni towarów)
-informacyjne
-organizacyjne
Wykład 4
Transport
System trans.- jest ogniwem który łączy kientów firmy, dostawców, surowców, zakłady produkcyjne, magaz, członków kanału dystrybucji czyli stałe miejsca w log. Łańcuchu dostaw
Rola trans. W log
Transport umożliwia przypływ towarów pomiedzy ustalonymi miejscami wypełnia w ten sposób lukę, czyli…………….
Usługodawstwa trans który świadczy na rzecz firmy taka usługe ma decedyjacy wpływ na sprawnośc funkcjonowania należącej do niej ……………….
Niezależność gałęzi trans. I poziom zapasu bezpieczeństwa determinuja:
- poziom zapasów w magaz.
-czas i koszty komunikacji z przewoźnikiem
-wykorzystanie sprzętu do manipulacji materiałami i pracy
Wybór przewoźnika proces 2 etapowy:
etap I polega na wybraniu przez firme gałęzi trans. No kolejowego, drogowego, lotniczego, rurociagoowego.
etapII wybór przewoźnika w ramach …………
Determinanty wyboru przewoźnika:
- koszty trans
-czas przewozu i jego niezależności
-koszty zapasów i koszty ich wyczerpania zróżnicowane oferty produkcyjne
-zdolnosc przewozowa i dostępność przestrzenna zabezpieczenie towarów
Skala ważności kryteriów wyboru przewoźnika :
-niezawodnosc lub regularność czasu przewozu
-stawi przewozowe lub koszty trans. W trybie ‘’od drzwi do drzwi”
-łaczny czas przewozu
-gotowośc przewoźnika do negocjonowania, wysokośc stawek przewozowych
-dostepnośc sprzętu
-stabilonśc finansowa przeds
-czestotliwosc obsługi
-usługi bezpośredniego odbioru i dostwy przesyłek
-utrata lub uszkodzenia przesyłki
-przygotowanie przesyłki
-kwalifikacje ……operacyjnego
-monitorowanie przesyłki

Transpot intermodalny polega na wykorzystani dwóch lub większej liczby przewozników z rożnych gałęzi trans. W celu dostarczenia przesyłki np. przewozy przyczep samochodowych na platformach kolejowych.
Zalety
-maksymalnie wykorzystac głowne zalety
-zmniejszyc w jak największym stopniu wady śr. Transp
Transpot podstawowy czynnik kształtujący koszty log łańcucha dostaw. Trans łaczy producenta z konsumentem a jakość oferowanej obsługi transzo……..
Trans.kolejowy zalety:
-zdolnośc do przewozów masowych
-niskie stawki przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości
-rozległa siec połączeń kolejowych dobrze dostosowana do lokalizacji głownych rynków zaopatrzenia w zbyty
-duza daostepnosc przestrzenna
-korzystna oferta z punktu widzenia czas transzo
-specjalistyczny tabor przystosowany do przewozów ładunków o zróżnicowanej płatniości transp.
-możliwośc dowozu do przewoźników innych gałęzi trans.
-relatywnie niższe bezpieczeństwo przewozu ładunków wrażliwych nna wstrzasy…….
Trans samochodowy zalety
-najlepsza dostępność przestrzenna
-najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg
-bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu trans
-specjalistyczny tabor przystosowany do zróżnicowanej podatności transportowej
-wyskoie koszty przemieszczania
najlepsze mzoliwosc dowozu do……………..
Trans.morski:
-zdolnosc do masowych przewozów
-swiatowy zasieg obsługiwanych szalków przewozowych
-najtanszy na duze odległości
Wady:- niewieka prędkość eksploatacyjna statkow
-niska czestotliowosc
-punktualnośc połączeń morskich
-niskie bezpieczeństwo ładunków wrażliwych na wilgotnośc, dłużej trwającego czasu dostwa czy przeładunki .
Koniecznośc wykorzystania usług dowozowo- odwozowych
Trans wodny śródlądowy
-zdolnosc do masowych przewozów ładunków w niskiej wartości
-nieskie ceny przewozowe
Wady:
-długi czas dostawy
-słaba dostępność przestrzenna
-niskie bezpiecz. Ładunków wrażliwych na wilgotność,dłużej trwajacy czas dostawy….
Transp. Przesyłowy
-zdolosc do masowego przesył produktów płynnych i gazowych
-niskie koszty przemieszczania
- bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czas trans. I bardzo duzej…………
Trans lotniczy
-zdolnosc do przewozu relatywnie niewielkich partii produktów o specyficznej podatności naturalnej, technicznej i ekonomicznej
-najkorzystniejsza oferta czasowa na dłuższych trasach
-bardzo wysokie bezpieczeństwo

Nie wiem czy jest wszytko wiec jeśli czegoś brakuje to dopiszcie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
madzia_s
dr wszechwiedzący



Dołączył: 23 Paź 2007
Posty: 213
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Tarnogród

PostWysłany: Śro 11:51, 26 Maj 2010    Temat postu:

wysłałm materiały na pocztę jakie dostałam od koleżanki z IV roku, może coś się przyda Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karola04
mgr inż. Rolnik



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MaLaWa*k/Rzeszowa

PostWysłany: Czw 15:12, 27 Maj 2010    Temat postu:

Wykład 5
Transfer innowacji w zakresie zarządzania
Łańcuch dostaw- można opisać wskazując na cechy tj. strukturę podmiotową, przedmiot przepływu, cele, zakres czynnościowy i obszary współdziałania uczestniczących podmiotów. Łańcuch logistyczny- łańcuch magazynowo- transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozów towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów, zamówień i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha.

W zależności od konfiguracji łańcucha jego ogniwami mogą być różnego rodzaju firmy wydobywcze. Miejsce zajmowane przez firmy wzdłuż tego łańcucha dostaw wynika z podziału pracy na kolejnych etapach: produkcji, sprzedaży,… Ważnym ogniwem łańcucha dostaw są również pełniące funkcje usługową przedsiębiorstwa: firmy logistyczne i transportowo-spedycyjne, firmy brokerskie, zakłady… Zintegrowane zarządzanie sekwencjami przepływów logistycznych, przetwarzaniem i czynnościami związanymi z obsługą-od dostawców do ostatecznego klienta- niezbędny do wytworzenia produktów w sposób efektywny i sprawny. Firmy funkcjonujące w obrębie łańcucha powinny oferować także szeroki pakiet usług m.in.: przyjmowanie i obsługa realizacji zamówień, obsługa finansowa transakcji, doradztwo logistyczne, kształtowanie i kontrola zapasów, monitorowanie ruchu przesyłek i bieżące informacje partnerów o miejscu ich pobytu. ECR- podstawowym celem tej koncepcji jest zbudowanie efektywnego kosztowo systemu opartego na partnerskich relacjach między dostawcami, dystrybutorami i sprzedawcami, zorientowanego na max zadowolenie klienta. Pozytywne aspekty koncepcji efektywnej obsługi klienta(ECR): * dokładny i szybki przepływ informacji, wspierający i podnoszący efektywność procesów marketingowych, logistycznych i produkcyjnych, *pełne zaangażowanie liderów poszczególnych ogniw łańcucha i osiąganie korzyści w związku z zawarciem aliansów strategicznych, *maksymalizacja wartości dla konsumentów- dostarczanie doskonałych…, *maksymalizacja procesów dodających wartości, towarzyszących przepływom produktów w łańcuchach dostaw, *stosowanie przez przedsiębiorstwa wspólnego i spójnego systemu kontroli i oceny podejmowanych działań Na podstawowe procesy ECR składają się: *efektywne wprowadzenie nowego towaru(w celu utrzymania odpowiedniej atrakcyjności danej kategorii produktu i zwiększenia sprzedaży), *efektywna promocja(jej zadaniem jest ograniczenie kosztów), *efektywne uzupełnianie zapasów(zapewnienie właściwego produktu…), *efektywne zarządzanie asortymentem sklepowym(zapewnieni odpowiedniej liczby pozycji w danych asortymentowych). Korzyści z wdrożenia ECR:
- DLA KONSUMENTA: świeższe i tańsze produkty, ograniczenie sytuacji niedoborów towarów, zwiększony wybór i komfort zakupów
-DLA POŚREDNIKA: poprawa stosunków handlowych z dostawcami, lepsza orientacja rynku, zwiększenie lojalności konsumenta
-DLA DOSTAWCY: trwałe stosunki handlowe, wzmocnienie pozycji marki, ograniczenie braków w towarach, usprawnieni synchronizacji produktów
Szybka reakcja( Strategia Quich Response)- koncentruje się na wzmocnieniu reagowaniu na potrzeby klientów poprzez:
*awizowanie dostaw i elektroniczną wymianę danych
* technologię komunikacyjną drogą radiową
* systemy informatyczne zarządzania magazynem
Współpraca w sieciach dostaw jest długookresowym związkiem między co najmniej dwoma ogniwami opartymi na wzajemnym zaufaniu i otwartej wymianie informacji, co oznacza dzielenie się zarówno korzyściami jak i ryzykiem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ania88
Mały bajerant



Dołączył: 09 Paź 2007
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/7

PostWysłany: Pią 21:51, 28 Maj 2010    Temat postu:

Wykład 1
Zadaniem logistyki jest dostawa produktu do miejsca przeznaczenia zgodnie zzamówieniem dostarczenie własciwego produktu w odpowiednim stanie i właściwym czasie ważne jest aby ten prcoces odbywał się przy minimalnych kosztach .
Logistyka (Etymologia słowa lodistyka)Logos lub logicos- sztuka ,nauka.Logistyka :to proces zarządzania całym łańcuchem dostaw.łańcuch rozpoczynasię od ogniwa produkcji.
Produkcja----Magazyny---Dostawa---Konsument
Łańcuch logistyczny :jako baza logistyki to taki łańcuch magazynowo transportowy ,który stanowi technologiczne połaczenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji procesów zamówień i polistki zapasów wszystkich odniw tego łańcucha
.Logistyka :to pojęcie ozn zarzadzanie działaniami przemieszczania i skłoadowania które maja ułatwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia do miejsc knsumpcji jak również związana z nimi informacją w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach.
Logistyka :jest terminem opisującym proces planowania realizoania ,kontrolowania sprwanego i efektywnego przepływu informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji.
Istota logistyki: Sprowadza się do integrowania zarządzania z tradycyjnym i nowoczesnymi obszarami produkcji i finansów.
Pojęcie logistyki-było znane w legionach rzymskich ,do nauk wojskowych wprowadził je ok. 1830 roku Natonin de Jomini.W gospodarce niewojskowej termin ten pojawił się w USA w latach 50.
Etapy w rozwoju logistyki:
EtapI:
Zakup:prognozowanie popytu,plaowanie potrzeb,kontrola zapasów
Magazynowanie:manipulaceje transportowe,składowanie ,opakowania,
Dystrybucja:zamówienie klientów,zapasy wyrobów,transport,
Etap 2:
Zarządzanie materiałowe predsiębiorstwa:
Przepływy fiznyczne ,strumienie informacyjno decyzyjne ,sterowanie zapasami
Dystrybucja :Fizyczna ,dystrybucja ako składnik działania marketingowego
Etap 3:
Integracja działań logistycznych w przedsiębiorstwie
Etap 4 mikrologistyka,makrologistyka,mezologistyka,eurologisyka,ligistyka globalna
Kierunki rozwoju logistyki:
1Wzarastavc będzie rola czynnika czasu co spowoduje przyspieszenie przepływu towarów w łańcuchach dostaw,
2Wprowadzenie coraz bardziej sprawnych systemów informatycznych.
3następować będzie koncentracja handlu europejskiego
4zagrozenia ekologiczne będą wpływały na kierunki rozwoju logisyki.
Zdążanie do systemów logistycznych:
Logistyka :dziedzina naukowo badawcza o organizowaniu proc przemieszczania oraz magazynowania surowców i matriałów i wyrobów gotowych w ujęciu sysemowym dążoćych do optymalizaci łańcuchów zaopatrzeniowych.
Kluczowa działalnosc logistyczna:
1Standaryzacja produkótw i usług: 1koreślenie życzeń i potrzeb klienta2Projekt produktu i usług3Prognoza sprzedaży4Zarządzanie jakośćią 5Tworzenie loisycznego syst nformacji.
2Działalnosc transportowa: wybór gałęzi trasy ,wybór technologi prze4wozu,rozkła jazdy ,wyposażenie środków transportu,koszt transportu
3Zarządzanie zapasami:wybór lokalizacji baz,liczba i wielkość magazynów,liczba pozycji asortymentów ,rotacja zapasów,poziom zapasów bezpiecznych
4Proces zamówienia: Wybór liczby dostawców,przyjęcie zamówień,określ form zamówień,przygotowanie zamóweń,realizacja zamówień
5Zaopatrzenie: kierunki dostaw,wielkość zakupów,zródło zakupów,wielkośc powtarzalnych zakupów,częśtotliwośc dostaw
Pomocncza działalnsoć logistyczna:
1.Magazynowanie i obsługa zapasów: wyznaczanie powierzchni magazynowj,rozmieszczenie zapasóww magazynie,wyposażenie magazynów,oznakowaniwe miejsc magazynowych ,kompletacja i dekompozycja
2 Współpraca z produkcją :tworzenie parti dostaw,rodzaj czas przygotoania wysyłek,opakowanie transportowe,dyspozycja ruchem pojazdów,jednostki ładunkowe
3 Systemy informayczne: Gromadzenie i nformacji dobazy danych i bazy wiedzy,tworzenie systemów ewidencji i sprawozadawczośći ,systemy doradcze,systemy eksperckie
Zarządzanie logistyczne skł się: z formułowania strategi ,planowania ,sterowania ikontroli 9odbywający się w sposób efektywny i minimalizujacy globalne koszty)Procesy przepływy:surowców i materiałów,zapasów produkcji w toku i Magazynowania:wyrobó gotowych,odpowidnich inf.
Systemy logistyczne: (to celowo zorganizownane i zintegrowane w obrębi danego układu gospodarczego)Zbudowany jest z:Zinteorwoanego systemu komputerowego ,wspomagania zarzadzania ,przemieszczania,przeładunku ,magazynowania w cyklach zaopatrzeniowych ,kontroling logistyczny,decyzje logistyczn w zakresie strategii gospodarczych.
Trzy rodzaje zarządzania logistycznego:
1 Strategiczne zarządzeanie logistyczne: Ma miejsce w firmie której cel i zakres działań związanych z logistyką wpisane są w strategię przedsiębiorstwa.
2Interfunkcyjne: oznacza że na zarzadzanie składają się współbieznie trzy funkcje:Marketingowa,finansowa,operacyjna
3Interogranizacyjne zarządzanie logistyczne: Ma na celu tworzenie grup przedsiębiorstw (tzw superorganizacji )Grup przedsiębiorstw powiązanych midzy soba ,lojalnych wobec partnera .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
karola04
mgr inż. Rolnik



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MaLaWa*k/Rzeszowa

PostWysłany: Pon 12:38, 31 Maj 2010    Temat postu:

nie napisze nikt tego drugiego wykładu, którego brakuje??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
agusia
Studenciak



Dołączył: 02 Lut 2009
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7

PostWysłany: Pon 12:54, 31 Maj 2010    Temat postu:

WYKŁAD 2
Dzialania logistyczne- mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie.
DYSTRYBUCJA-obejmuje wszystkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych,czasowych,ilościowych i asortymentowych różnic występujących miedzy sfera produkcji a sfera konsumpcji.Obejmuje decyzje i czynności związane z wyborem sposobu udostępniania oferowanych przez firmę usług ich finalnym konsumentom.
Produkt aby spełnić oczekiwania nabywcy musi pokonać odległość,jaka występuje miedzy miejscem jego wytworzenia a miejscem którym będzie możliwa jego sprzedaż.
Charakter odległości:-przestrzenny,-czasowy,-aortymentowy,-ilosciowy wymiar odległości.
Celem dystrybucji-jest stworzenie klientom możliwości zakupu i korzystania z usług w odpowiadającym im miejscu,czasie,warunkach i za odpowiadającą mu cenę.
Funkcje dystrybucji:a)koordynacyjna-zbieranie i przekazywanie informacji o popycie,-zawieranie transakcji kupna-sprzedazy,b)organizacyjna-transport,magazynowanie,przerob handlowy,przekształcenie asortymentu prod.w asortyment handlowy oraz jego dopasowanie do oczekiwan nabywcy,stworzenie odpowiednich warunków do prowadzenia sprzedaży.
Logistyka-zarzadzanie działaniami przemieszczania i skladowania,które maja ułatwić przepływ z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji,jak również związaną z nimi informacją,w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi po rozsądnych kosztach.
Kanał dystrybucji-to zespól pośredników, którzy przesuwają(pchają)towary od producenta do konsumenta:a)bezpośrednie(producent-konsument),b)pośrednie:-krotkie,-dlugie.
Wybór kanału dystrybucji:-zorganizowanie nowego kan.dystr,-adaptacja już istniejących kan.dyst,-modyfikacja istniejących kan.dyst.
Etapy przy podejmowaniu decyzji o wyborze kanału dystrybucji:-oczekiwania co do przebiegu procesu dystrybucji,-poznanie przez przeds.mozliwych do zastosowania kanałów dystrybucji,-analiza wszystkich poznanych możliwości,-podjecie decyzji o wyborze.
Analiza poprzedzajaca oczekiwania dotyczące przebiegu procesu dystrybucji obejmuje:-przestrzenne zróżnicowanie klientow,-rodzaj popytu wg częstotliwości dokonywania zakupow i związane z tym wymagania dla poszczególnych uczestników kanałów dyst.i posiadanie odpowiednich magazynow,lokalizacja punktów sprzedazy,-cechy produktu i związane z tym warunki,jakie powinny spełniać kolejne przeds.bedace ogniwami procesu dyst,-rodzaj dyst,jaki będzie zastosowany.
Analiza poznanych możliwości obejmuje:a)analize czasu,jaki upłynie od momentu podjecia decyzji do momentu jego funkcjonowania,b)analize nakładów finansowych,c)analize możliwości dotarcia,dzieki korzystaniu z danego kanalu dyst.do ostatecznego nabywcy i analize poziomu określonego kanalu dyst.
LOGISTYKA:1)procesy zwiazane z przepływem produktow:-przyjmowanie i wydawanie produktow,-realizacja zamówień,-magazynowanie,-transport,-przygotowanie prod.do transportu.2)procesy związane z przepływem informacji:-przyjmowanie zamówień,-zawieranie umow,-obsluga klientow,-kontrola przepływów produktów.
Podstawowe problemy,które są rozwiązywane przy wykorzystaniu logistyki dotyczą:-lokalizacji,wyposażenia i poziomu obsługi w magazynach i punktach sprzedazy,-ilosci magazynow i punktow sprzedazy,ich wielkości oraz specjalizacji,-poziomu i struktury zapasow,jakie musza być utrzymane w magazynach i punktach sprzedaży oraz związanych z tym kosztow,-decyzji w zakresie wyboru środka transportu oraz decyzji w zakresie wyboru podmiotu gospodarczego,który będzie świadczył usługi.
Niezbędne informacje dotyczące prawidłowego zarządzania i koordynacji procesami związanymi z logistyka tow.przeds:-lokalizacja odbiorcow,-wielkosc i czas zamówień składanych przez poszczególnych uczestników kan.dyst.-lokalizacja dostawcow,zakładów prod,składów,magazynow,-koszty transportu(z miejsca zaopatrzenia do miejsc produkcji,z miejsca produkcji do składów czy magazynow,z miejsca składowania do punktów sprzedazy),-firm świadczących usługi transportowe i poziomu oferowanych przez nie usług oraz proponowanych cen,-poziomu zapasów utrzymywanych przez poszczególnych uczestnikow kan.dyst.
Prawidłowe zorganizowanie procesów związanych z logistyka pozwoli na:-szybkie przyjecie i realizacje zamówień,-stworzenie możliwości dostarczania prod.w nagłej potrzebie,-zapewnienie dbałości o jakość prod.w drodze miedzy producentem a konsumentem,-bezzwloczna wymian uszkodzonych prod.i zapewnienie usług serwisowych,-ograniczenie kosztow związanych z transportem i magazynowaniem produktow.
W procesie nabywania usług wyróżniamy 4fazy:1)faza przedsprzedazowa-klient poszukuje inf o wytworcach,poziomie usług,analizuje oferty i wybiera usługę,2)nabywania-klient ustala warunki wykonania uslugi,precyzuje zawartość prod.uslugowego,formuluje zlecenia,niekiedy placi tez za usługę.3)świadczenia i konsumowania-obejmuje wykonanie usługi,ocene jakości wykonania zlecenia,rozliczenia i zapłatę należności.4)posprzedazowa-klient formułuje opinie o jakości usług.
Kanal dystrybucji usług-tworza instytucje i osoby wykorzystywane przez firme uslugowa w celu udostępniania jej prod.finalnym konsumentom.
Zadania kanałów dyst.uslug:-zapewnienie klientom wygodnego dostępu do placówek (miejsc)świadczenia usług lub sprzedaży usług,-prezentacja oferty firmy,udzielanie inf.o usługach,doradztwo,-przyjmowanie i przekazywanie wpłat za sprzedane usługi,-prowadzenie działalności promocyjnej,-zalatwianie skarg i zażaleń.
Dystrybucja bezposrednia(wytworca usług-uslugodawca):1)d.stacjonarna:-siedziba firmy,-oddzialy firmy,-placowki świadczenia usług,-wlasne placowki sprzedazy usług,-automat sprzedazowy.2)d.niestacjonarna:-siedziba klienta,-miejsce wskazane przez klienta,-ruchome punkty sprzedazy,-ruchome punkty świadczenia usług.
Formy dystrybucji bezpośredniej:1)dyst.oparta na bezpośrednich osobistych kontaktach pracownikow firmy usługowej z klientami(sprzedaż osobista).2)dyst.oparta na pozyskiwaniu zamówień przez:-przesylki indywidualne adresowane do klienta,-telemarketing,-srodki masowej komunikacji(TV,radio,prasa,Internet).
Czynniki wpływające na wybor kan.dyst.:-cechy usługi,-wielkosc i cechy rynku docelowego,-uwarunkowania organizacyjo-prawne,-mozliwosci finansowe przeds.dokonujacego wyboru kanału.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karolina
mgr inż. Rolnik



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7

PostWysłany: Pon 19:50, 31 Maj 2010    Temat postu:

Wykład 6
Zarządzanie zapasami
Zapasy(rzeczowe aktywa obrotowe):
- materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby
- wytworzone lub przetworzone przez jednostkę wyroby gotowe zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji
- towary nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Klasyfikacja zapasów:
*materiały:
-podstawowe
-pomocnicze
-paliwo
-części zapasowe
-opakowania
-odpadki poprodukcyjne
*towary
*produkty gotowe
*półprodukty i produkty w toku(produkcja niezakończona).
Podział zapasów ze względu na sposób pozyskiwania:
-nabywane(materiały, towary)
-wytwarzane (produkty gotowe).
Zapasy to niezagospodarowane dobra rzeczowe utrzymywane przez przedsiębiorstwo celem zużycia w przyszłości.
Klasyfikacja zapasów:
Metody sterowania zapasami:
1. przepływowa klasyfikacja zapasów:
- sfera przedprodukcyjna (zaopatrzenie): zapasy surowców, materiałów, półwyrobów i elementy normalnie nabywane w handlu;
- sfera produkcji: zapasy produkcji w toku;
- sfera poprodukcyjna (dystrybucji): zapasy wyrobów gotowych jak również częsci zamiennych.
2. funkcjonalna klasyfikacja zapasów: zapasy: cykliczne, w tranzycie (w procesie), bezpieczeństwa, sezonowe (antypacyjne), promocyjne, ryzyka, zbędne.
Pojęcia:
Cykl dostaw- odstęp czasu między kolejnymi dostawcami.
Partia dostaw-wielkość jednorazowej dostawy mierzona w jednostkach naturalnych bądź wartościowym.
Zapas minimalny- poziom zapasu niezbędny do likwidacji skutków pochyleń w cyklu dostawy, partii dostawy oraz w rytmie zużycia.
Zapas maksymalny- poziom zapasu występującego w momencie nadejścia kolejnej dostawy.
Dwie grupy sterowania zapasami: w warunkach deterministycznych; w warunkach niepewności
Tworzenie zapasów w przedsiębiorstwie handlowym oznacza celowe nabywanie i przechowywanie towarów niezbędnych do utrzymania ciągłości sprzedaży.
Zapasem określa się więc zasób towarów, znajdujący się w przedsiębiorstwie i stanowiący podstawę prowadzenia działalności handlowej.
Gospodarowanie zapasami-ogół decyzji związanych z gromadzeniem, przechowywaniem i przygotowaniem do sprzedaży zasobów towarowych składa się na gospodarkę zapasami.
Zarządzanie zapasami występuje gdy znane są:
-cele dla których się tworzy zapasy
-proporcje zapasów w stosunku do sprzedaży
-koszty gromadzenia i przechowywania
-gdy są podejmowane działania zmierzające do skracania czasów angażowania środkami finansowymi.
Z punktu widzenia miejsca występowania zapasów wyróżnia się:
-zapasy w punkcie sprzedaży detalicznej
-magazynach handlu hurtowego
-magazynach producentów.
Z punktu widzenia przeznaczenia zapasów:
-bieżące-obrotowe
-sezonowe-zasp. popytu
-rezerwowe-tworzone na wypadek nieoczekiwanych zmian w popycie.
Z punktu widzenia wielkości zapasów:
-minimalne
-maksymalne
-optymalne.
Przyczyny utrzymywania zapasów:
1. zapewnienie dost. dóbr w momencie występowania popytu
2. neutralizowanie zmian popytu i produkcji
3. tworzenie buforów w procesie produkcji
4. uzyskiwanie upustów cenowych
5. zapobieganie ujemnym skutkom wynikającym z określonych wahań zużycia lub popytu
6. stosowana technologia produkcji wymagająca sezonowania surowców
7. przeciwdziałania stratom wynikającym z inflacji lub oczekiwanego deficytu na rynku.

Cele zarządzania zapasami:
-zapewnienie wymaganego poziomu obsługi klienta wewn. i zewn.
-monitorowanie bieżącego i przyszłego zapotrzebowania na wszystkie dobra konieczne dla uniknięcia nadwyżek oraz wąskich gardeł w procesie produkcji
-minimalizowanie kosztów przez umniejszanie różnorodności zapasów
-rozwiązywanie problemów decyzyjnych w sferze zarządzania zapasami wiąże się z wiedzą na temat kosztów.
Przykłady kosztów nieuzasadnionych:
-zbyt wysoki poziom bezpieczeństwa zapasów
-zapasy nadmierne o słabej rotacji
-koszty braków materialnych produktów o wysokiej rotacji
-nadmierne koszty przetwarzania danych.
Z punktu widzenia celu gromadzenia zapasów dzielimy:
-podstawowe
-pomocnicze
-paliwa
-odpady użyteczne.
Ze względu na stopień przydatności zapasy dzielimy na:
-prawidłowe
-nieprawidłowe
-zbędne.
Zapasy produkcyjne: przedmioty pracy niezbędne do wykonania produktu finalnego wyróżnia się:
-materiałowe
-produkcji niezakończonej.
Funkcje zapasów:
*w przypadku zapasów materiałów
-ułatwiają planowanie produkcji
-zmniejszają ryzyko związane ze zmianami cen materiałów
-chronią przed ryzykiem braku podaży materiałów
-umożliwiają prowadzenie polityki uzyskiwania rabatu za jednorazowy zakup
*w przypadku zap. produkcji w toku
-zapewniają płynność produkcji
*w przypadku zapasów wyrobów gotowych
-zmniejszają ryzyko braku możliwości sprzedaży przy wahaniach popytu
-stabilizują produkcję, zmniejszając koszty spowodowane zmianą rodzaju produkowanego dobra.
Wykład 7
Koszty zapasów

I. Koszty utrzymania zapasów
a) zmieniające się wprost proporcjonalnie do wielkości zapasów
- koszty magazynowania
- ubezpieczenia
-koszty finansowania zapasów
b) zmieniające się w stosunku do średniego okresu magazynowania
- zepsucia zapasów
- starzenia
II. Koszty zamawiania
-koszt dostawy, rozładunku
- opłaty pocztowe, telefoniczne
III. Koszty braku zapasów
- utrata zysku na sprzedaży, trwała utrata klientów
- koszty związane z koniecznością natychmiastowego zakupu
- dodatkowe koszty spowodowane zatrzymaniem procesu produkcji

Aby obliczyć koszty zapasów niezbędne są WSKAŹNIKI dotyczące wartości lub wilkości zapasów:
• ilościowy wskaźnik struktury zapasów
• wartościowy wskaźnik struktury zapasów
• wskaźnik dynamiki zapasów
• wskaźnik obrotu zapasami materiałowymi
• wskaźnik obrotu zapasami materiałowo-bazowymi
• wskaźnik zapasochłonności
• wskaźnik przyrostu zapasów materiałów
• wskaźnik poziomu kosztów utrzymania zapasów

Czynniki kształtujące poziom i strukturę zapasów:
• wielkość, dynamika, struktura asortymentowa sprzedaży
• organizacja dostaw
• zasoby finansowe firmy
• cechy towarów i stopień ich przystosowania do ostatecznej sprzedaży
• warunki funkcjonowania przedsiębiorstwa (lokalizacja sklepów, powierzchnia magazynowa)
• rodzaj umownych powiązań z dostawcami towarów

Wyznaczniki zapasów:
• typ jednostki handlowej oraz wielkość i struktura asortymentowa
• możliwość i sposoby finansowania zapasów

Narzędzia zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie:
• normy zapasów
• limitowanie zakupów materiałów
• kontrola zamówień z punktu widzenia wielkości zapasów
• system alarmowy o stanie zapasów w magazynie
• plan kredytowania środków obrotowych
• przegląd zapasów w celu ujawnienia zapasów nieprawidłowych

Podejścia do kształtowania poziomu zapasów:
I. postuluje minimalizację zapasów, czyli przechowywanie takiego ich poziomu jaki jest niezbędny dla bieżącej działalności
II. zwraca uwagę na fakt, że przedsiębiorstwo działając w warunkach niepewności oraz niemożności bezbłędnego przewidywania powinno utrzymać odpowiednio wysoki poziom zapasów

Strategie zarządzania zapasami:
• strategia w ramach ustalonych standardów
• strategia elastycznej równowagi
• strategia uwzględniająca sezonowość sprzedaży
• strategia asekuracyjna
• strategia interaktywna

Strategie najbardziej rozpowszechnione:
• Just in time = dokładnie na czas
• Quic Response= Szybka reakcja -typowa dla relacji producent- detalista
• ECR= efektywna reakcja na zachowania klienta- to rozwinięcie koncepcji QR
• VMI= zarządzanie zapasami przez dostawcę- tu dostawca jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego poziomu zapasów u odbiorcy
• CMI= wspólne zarządzanie zapasami- dostawca i odbiorca wspólnie prowadza działania ukierunkowane na redukcje poziomu zapasów
• CPFR= wspólne planowanie, programowanie i odnawianie zapasów- to koncepcja na bazie ECR; polega na wspólnym planowaniu, prognozowaniu i odnawianiu zapasów przez dostawcę i odbiorcę towaru
• Outsourcing= zlecenie usług na zewnątrz- przekazanie części zadań na podwykonawców np. transportu, pakowania, montażu, magazynowania

Grupy metod:
• Metoda planowania potrzeb materiałowych
• Metoda klasyfikacji materiałów i zapasów
• Metoda sterowania zapasami
• Metoda oceny dostawców i wyboru dostawców

Metody określania zapotrzebowania:
• deterministyczne: metody analityczne
• stochastyczne: analiza regresji
• subiektywne szacowanie: szacowanie intuicyjne i analogowe

Na wybór metody ma wpływ:
• dostępność danych o popycie z przeszłości
• pożądany stopień dokładności
• długość horyzontu prognozowania
• analiza kosztów i korzyści prognoz dla firmy
• czas dostępny na opracowanie prognoz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karolina dnia Pon 19:58, 31 Maj 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum studentów rolnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego - IV rok Strona Główna -> Archiwum III rok / Handel i Usługi. / Podstawy logistyki Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin